Importanța unui plan de conținut în Social Media

Ai un business și ești conștient de faptul că prezența în online este importantă? Atunci pe lângă identificarea publicului țintă, trebuie să structurezi un plan de conținut.

Ce este mai greu de fapt este să ajungi la “sufletul” acestui public și cu siguranță ai observat și tu că  postatul pe rețelele de socializare nu garantează engagement, trafic sau achiziții.

Și atunci care este soluția pentru ca postările businessului tău să aibă rezultate? Strategia și un plan de conținut adaptat nevoilor tale.

Cum elaborezi o strategie pentru Social Media?

O strategie nu este altceva decât o organizare a lucrurilor pe care ți le propui să le faci, ce îți dorești să obții prin Social Media și unde te situezi ca brand. Astfel, vei crea o identitate și vei avea o analiză concretă asupra aspectelor definitorii pentru brandul tău în online.

Strategia de content presupune analizarea nișei, concurenței, publicului țintă și stabilirea direcției de comunicare și de brand core.

Iată care sunt pașii prin care noi trecem pentru a elabora o strategie de Social Media.

1. Stabilirea obiectivelor: ce ne dorim să obținem prin strategia de content: brand awareness, trafic, creșterea conversiilor, fidelizarea clienților?

2. Stabilirea canalelor prin care vrem să comunicăm. În funcție de obiectivele alese la punctul anterior, analizăm ce platforme de Social Media ar ajuta la obținerea acestora.

De exemplu:

  • Facebook este un bun canal de vânzare, în timp ce Pinterest sau Tik Tok sunt surse de engagement și trafic.
  • Instagram este o platformă care îți permite să duci postările la un nivel mult mai atractiv din punct de vedere al vizualului, deci ajută foarte mult pentru brand awareness.
  • Linkedin este ideal pentru B2B.

 

3. Analiză nișă și concurență

Următorul pas în crearea strategiei de content este să ne documentăm despre nișă și competitori, astfel încât să înțelegem cât mai bine piața. Vom urmări care sunt tendințele în domeniul respectiv, ce se caută în online, ce subiecte se abordează.

Pe partea de competiție trebuie să analizăm ce ofertă de produse sau servicii au concurenții, unde ne aflăm noi în raport cu ei dacă ne uităm la gama de produse, prețuri, beneficii, etc. În plus, este important să observăm ce strategie de comunicare abordează competiția:

  • Pe ce conturi de social media sunt prezenți
  • Cum și ce comunică
  • Ce produse scot în evidență
  • Care este frecvența cu care comunică

 

4. Identificare public țintă

Un aspect foarte important este desigur, publicul țintă. În identificarea acestuia ne putem folosi de:

  • Facebook Insights
  • Instagram Insights
  • Audience Insights
  • Google Analytics
  • Experiența anterioară și buyer persona conturat în anii de activitate (dacă există un istoric).

 

5. Analiza SWOT a canalelor de Social Media

Dacă există deja un istoric al businessului, atunci putem realiza o analiză SWOT pentru a identifica ce a funcționat și ce am făcut greșit în trecut.

  • Puncte forte: ce ai făcut bine până acum în social media, ce avantaje/beneficii are businessul tău la nivel de produse, prețuri, materiale folosite.
  • Puncte slabe: ce a lipsit din strategia de până acum.
  • Amenințări: ce are competiția în plus și ar putea reprezenta o amenințare pentru rezultatele tale, ce alți factori externi/interni pot influența rezultatele (ex: tendința de creștere a costurilor în social media)
  • Oportunități: ce poți îmbunătăți, ce poți face în plus, ce alte platforme pot fi folosite, etc.

 

6. Direcția de comunicare

În direcția de comunicare stabilim:

  • Misiune, scop, valori, personalitate și tone of voice
  • Cei 3 piloni de comunicare ai brandului

O să definim pe scurt acești termini pentru a-ți face o idee despre ce trebuie să identifici pentru brandul tău.

Misiune = ce urmărește businessul la nivel general și cum poate fi util în societate. Exemplu: educarea publicului cu privire la un anumit subiect.

Scop = ce urmărești să obții (mult mai concret/rezultate numerice). Exemplu: creșterea valorii achizițiilor.

Valori = calitățile și punctele forte principale. Exemplu: calitate, creativitatea, orginalitate, etc.

Personalitatea brandului = caracteristici ale brandului (cum vrei să te poziționezi în fața publicului țintă/ față de competitori). Exemplu: evergreen, young, modern, versatil.

Tone of voice = tonul comunicării. Exemplu: prietenos, avizat, informat, credibil.

Cei 3 piloni de comunicare = cele 3 aspecte pe baza cărora se va contura comunicarea/strategia. Exemplu: producător românesc, clienți mulțumiți, design unic.

7. Informații generale despre conținut și distribuția acestuia

  • Piloni/subiecte pe baza cărora se vor construi postările: produse. categorii de produse, informații relevante, campanii de reduceri/oferte, zile internaționale, etc.
  • Cum vor fi repartizate postările, pe ce platformă, cu ce obiectiv și pe ce va fi focusul.
  • Frecvența postărilor, indici de performanță urmăriți, public țintă general în funcție de fiecare canal.

 

Ce este un plan de conținut și de ce să îl folosești?

Un plan de conținut este un overview al conținutului care urmează să fie postat pe rețelele de socializare și este organizat în general pentru o perioadă de o lună.

Realizarea unui plan îți oferă mai multe avantaje cum ar fi:

  • Planificarea din timp a postărilor.
  • O structură sigură de urmat și posibilitatea de a avea timp pentru a pregăti materiale în plus de folosit.
  • Nu vei risca să rămâi într-o zi fără idei de postări sau să omiți să postezi.
  • Vei putea oferi clienților o privire de ansamblu asupra conținutului viitor.
  • Nu vei fi pe grabă și vei avea suficient timp să revizuiești anumite greșeli.
  • Buna organizare a echipei care lucrează pe zona de content.

 

Ce trebuie să conțină un plan de conținut?

Atunci când creăm un plan editorial trebuie să pornim de la aspectele identificate în strategie și să ținem cont și de materialele pe care le avem la dispoziție sau le putem obține.

Astfel, pentru un bun workflow, planul de conținut poate fi realizat sub forma unui tabel care să cuprindă următoarele coloane:

  • Platforma pe care se postează
  • Data postării
  • Titlul sau tipul postării (aici pot fi cuvinte cheie despre subiectul abordat, despre serviciul/produsul despre care va fi postarea)
  • Textul și grafica ce urmează să fie publicate
  • Link-urile aferente
  • Hashtaguri sau alte informații relevante
  • Link către preview-ul postării programate/publicate.

 

Varianta ideală ar fi ca pentru fiecare canal să existe un plan de conținut diferit, iar aceasta este și recomandarea noastră. Deși businessul și obiectivele generale sunt aceleași, fiecare platformă are un public țintă și un conținut specific.

Subiectele de bază pot rămâne aceleași, însă abordate în stiluri diferite. În plus, pot fi adăugate și alte elemente cheie pentru fiecare canal (întrebări în Story sau Reels pe Instagram, challenge-uri pe Tik Tok, postări în grupuri dedicate pe Facebook, etc).

Astfel, poți porni de la un calendar de postări general pe care să îl adaptezi în funcție de platformă. Pentru Facebook postările se pot axa mai mult pe obiectivul de prezentare/vânzare produse sau servicii și de informare. În Instagram elementele vizuale sunt cele mai importante, așa că acordă mai multă atenție imaginilor, videoclipurilor sau bannerelor pe care le folosești.

Comunicarea în Linkedin trebuie să se bazeze pe a face cunoscute valorile, misiunea brandului, cât și echipa din spatele acestuia. Astfel poți opta pentru postări despre acțiunile desfășurate, evenimente la care participați, oameni importanți din companie, campanii de ersponsabilitate social, etc.

Pinterest în România este în continuă dezvoltare, însă audiența începe să îl folosească din ce în ce mai des în special pentru inspirație. Astfel, abordează topicuri utile care ar putea servi ca sursă de inspirație în domeniul tău.

 

Cât de des postăm și când?

Așa cum am scris acum ceva timp într-un articol de pe blogul nostru, noi considerăm că nu există o oră sau o frecvență general valabilă pentru orice business. Totul constă în a testa cât mai multe variații de ore și număr de postări până când observi când ai avut cel mai mare engagement.

Dacă ar fi să ne gândim la mici “reguli”, am putea să luăm în calcul orele în care lumea este la birou, acasă sau în pauza de masă. Desigur, depinde și de tipul de produs sau serviciu despre care vorbești și de platforma pe care postezi.

Din experiența noastră, am observat că cel mai mare engagement este în general în intervalul 08-10 dimineața și între 9-11 seara.

În ceea ce privește frecvența postărilor, este recomandat să ai cel puțin o postare pe zi pentru Facebook și 2-3 postări pe zi pe Instagram, unde putem include și story-urile. Nu uita totuși că mai important decât cât de des postezi este ce postezi. Dacă subiectele nu sunt de interes pentru audiența ta, atunci nu te va ajuta foarte mult că ai postat de 4 ori pe zi.

 

De unde știu ce tipuri de postări sunt potrivite pentru businessul meu?

Tipurile de postări abordate depind de: nișă, public țintă și platformă. Dacă ar fi să ne raportăm doar la ce ar trebui să postăm în funcție de afacere, ar fi bine să facem un research pentru a vedea ce caută oamenii în domeniul respectiv și cum putem atinge nevoile lor prin postări. În plus, trebuie să ținem cont și de tendințe.

Iată ce tipuri de postări ai putea să folosești:

  • Postări cu scop de vânzare. Acestea sunt textele în care vorbești despre prețuri, reduceri și în care folosești un CTA de achiziție: Cumpără Acum!, Comandă din site!, Adaugă în coș!, etc.
  • Postări informative sau educaționale. În aceste postări poți vorbi despre caracteristicile produselor, avantajele serviciilor oferite, infomații utile, recomandări, etc.
  • Postări în care să te folosești de anumite subiecte virale în acel moment: filme, evenimente care au luat amploare în Social Media, meme-uri, etc.
  • Postări de brand awareness. Vorbește despre reușitele afacerii tale, despre etapele prin care ai trecut, ce ai realizat. Vorbește despre oameni cheie ai companiei tale.
  • Postări de entertainment. Puțin asemănătoare cu postările despre subiecte virale, postările de entertainment au ca scop de a oferi oamenilor posibilitatea să vadă că businessul tău are simțul umorului.
  • Postări de engagement. Întrebări deschise, sondaje sau postări prin care îndemni oamenii să participe la o provocare sau să lase un review.
  • Update-uri din domeniu sau din cadrul companiei tale: evenimente la care o să participi, lansări de produse/servicii noi, colaborări.
  • Review-uri, testimonial sau user generated content.
  • Concursuri sau giveaway-uri.

 

Ce greșeli să eviți în Social Media?

Crearea unui plan de conținut te va ajuta să eviți greșelile care în timp ar putea să saboteze imaginea businessului. Dar care sunt cele mai frecvente greșeli pe care să le eviți în strategia de Social Media?

  • Evită postările repetitive în care prezinți aceleași servicii sau produse.
  • Nu aborda numai postări cu scop de vânzare. Chiar dacă deții un magazin online și obiectivul tău este cel de achiziție, publicul țintă nu va fi încântat să vadă doar atât. Ba chiar dacă ar fi să vorbim despre un echilibru, este recomandat să ai un procent mai mare de postări informative, educative, distractive și unul mai mic de vânzare.
  • Nu oferi informații de care nu ești foarte sigur, care pot deschide subiecte sensibile și care nu au legătura cu profilul brandului tău (discuții religioase, politice, etc).
  • Postări lungi, cu propoziții și fraze interminabile care pot plictisi foarte ușor audiența.
  • Recitește de mai multe ori textul astfel încât să fii sigur că nu ai omis o greșeală de exprimare sau redactare.

 

Top 5 tooluri care îți vor face activitatea mai ușoară

Nu mai este un secret faptul că în ziua de azi poți găsi cu ușurință un tool utile pentru activitatea în Social Media. Fie că este vorba de programarea postărilor, de găsirea subiectelor, de monitorizarea comentariilor sau de raportare, îți poți ușura munca foarte rapid.

Iată câteva dintre toolurile pe care noi le folosim sau le considerăm utile și la îndemâna oricui, fie că ești începător sau avansat în acest domeniu:

  • Creator Studio și Audience Insights de la Facebook.
  • Hootsuite (hootsuite.com) este un tool accesibil și ușor de folosit care îți permite să postezi, să programezi anumite postări, dar și să comentezi pentru toate platformele de social media.
  • Canva (canva.com) este un tool ușor de folosit și rapid pentru a crea template-uri de bannere sau videouri.
  • Swydo (swydo.com) te ajută să creezi rapoarte cu indici de performanță astfel încât să observi cum au performat campaniile tale sau care sunt rezultatele obținute organic. În plus, este o variant mult mai ușor de înțeles și mai vizuală pe care să o trimiți clienților, dacă este cazul.
  • Google Trends (trends.google.com/trends/), Google Keyword Planner sau SEMrush (www.semrush.com) te pot ajuta atunci când ești în pană de idei să descoperi subiecte noi.

 

Dacă tot ce ai citit mai sus te sperie puțin sau timpul nu îți permite să te ocupi și de această parte pentru businessul tău, noi putem veni în ajutorul tău. Contactează-ne sau află mai multe informații despre serviciile noastre de pe site-ul nostru: www.gun.ro.