Până acum ceva timp, cele mai multe afaceri din mediul online puneau accent în special pe vânzări și performanță atunci când venea vorba de digital marketing, și nu pe storytelling. Acest lucru însemna că strategia de promovare se axa pe campaniile de PPC (Facebook Ads și Google Ads cu precădere). Această abordare a funcționat o bună perioadă de timp și în continuare aduce rezultate, însă, de-a lungul ultimilor 2 ani, preferințele consumatorilor s-au schimbat și s-au îndreptat mai mult către brandul în sine.
Cuprins:
ToggleAșa că astăzi nu mai este suficient să ai campanii PPC bine gândite, ci trebuie să comunici cât mai bine cu audiența ta.
Cum să faci acest lucru? Prin branding și content marketing. Acum este important să îți construiești un brand puternic și să vinzi experiențe, nu doar produse.
Interesul în online a crescut semnificativ față de poveștile spuse de branduri, iar oamenii caută să se regăsească în identitatea creată. Poți lua ca exemple marile branduri precum Nike, Coca Cola, Dove, LIDL, sau de la noi: Tazz, EMAG, Fashion Days. Este nevoie doar să le citești/auzi numele și știi cum se poziționează, ce comunică și ce vând.
Noi am identificat această nevoie la multe businessuri, așa că ne-am gândit să dezbatem acest subiect într-un articol.
Cum să vinzi experiențe, nu produse în Social Media?
Componenta de PPC și comunicarea de brand trebuie să se completeze în strategia de marketing astfel încât atunci când un potențial client îți vede reclama, să o asocieze imediat cu imaginea companiei.
În plus, este bine de știut că dacă îți deschizi un business în ziua de azi, vei găsi o mulțime de competitori, indiferent de nișă. Ceea ce face diferența între tine și sutele de branduri care oferă același produs sau serviciu este cât de remarcabil poți fi.
Pornind de la teoria lui Simon Sinek din Golden Circle: “People don’t buy what you do, they buy why you do it”, vom vorbi puțin despre cum să vinzi experiențe, nu produse.
Principala modalitate prin care să faci acest lucru este prin storytelling. Nu există o variantă mai bună să te apropii de audiența ta decât prin a-i spune o poveste.
Conturează-i o imagine în online brandului tău astfel încât povestea să fie cât mai relevantă pentru publicul tău. În urma unui studiu făcut de Harvard Business Review, a reieșit faptul că, deși poți obține clienți noi suficienți cât să îți atingi obiectivele, clienții care sunt legați emoțional de brandul tău sunt de 2 ori mai valoroși. De ce? Pentru că cel mai probabil ei se vor întoarce să facă și alte achiziții. Pentru că îți vor recomanda brandul și vor vorbi despre el atunci când vor avea ocazia. Vor deveni susținătorii brandului tău.
Despre storytelling și cum să construiești o poveste în online
Storytellingul este o componentă importantă în promovarea brandului de foarte mult timp, însă nu a fost niciodată exploatată ca până acum. Businessurile mai mici, la început de drum sunt cele care neglijează cel mai mult acest aspect.
De ce ar trebui să incluzi storytelling în strategia ta? Gândește-te la un lucru simplu: oamenilor le plac poveștile, fie că este vorba despre povestea de viață a unei persoane, fie despre o legendă. Tindem să ne apropiem mai mult de o persoană care ne povestește despre ea decât de cineva care nu comunică prea multe. Pentru că așa ne inspiră credibilitate și autenticitate. Pentru că așa ajungem să o cunoaștem și să ne regăsim în unele situații comune.
Ei bine, asta se întâmplă și în cazul unui brand și a utilizatorilor din online, cât și din offline. Ține cont totuși că storytellingul în social media trebuie să fie o punte de legătură emoțională/morală între tine, ca brand, și clientul tău. Nu spune povești doar în încercarea de a-ți vinde produsele sau serviciile pentru că vor fi văzute ca fiind agresive și enervante.
Poveștile pe care le creezi ar trebuie să fie interactive și emoționante, nu este util doar să scrii texte lungi. Dacă te gândești la clasica variantă de a vorbi despre misiunea și obiectivele businessului, trebuie să știi că nu mai este chiar atât de relevant pentru audiența ta dacă nu au în spate o “istorie” frumoasă.
Iată cele mai importante aspecte atunci când vine vorba de social media storytelling:
- Cel mai important pas este ca tu să îți cunoști brandul foarte bine, pentru a putea apoi să știi să îl conturezi și în fața altora. Trebuie să definești ce oferă brandul tău, cu ce se diferențiază de competitori, din ce considerente a luat naștere.
- Publicul țintă este motivul pentru care trebuie să ai un branding puternic. Ca să știi ce să transmiți și cum să te poziționezi, trebuie să știi cu cine comunici. Analiza audienței este o etapă peste care nu trebuie să se treacă.
- Poveștile în online nu se spun doar prin articole sau postări cu texte explicite. Storytellingul se poate face și prin clipuri, imagini sau gif-uri. În plus, trebuie să fie adaptate în funcție de platforma folosită.
- Brandul tău are nevoie de o față umană. Cele mai multe povești apreciate în online sunt cele care au la bază o persoană. Subiectele legate de echipă, clienți sau ce reprezintă brandul dincolo de ce este vizibil sunt o alegere potrivită.
Structuri de compunere a unui storytelling
Pentru că orice poveste are la bază o structură și un fir narativ, o să îți prezentăm cinci concepte diferite de storytelling.
-
Piramida lui Freytag sau Structura pe 5 Acte:
Începe cu informații de background, dar alege unele suficient de importante.
Oferă puțin context pentru ce urmează să povestești.
Adaugă un punct culminant în poveste.
Continuă povestea și apoi încheie cu o rezoluție/soluție pentru problema identificată.

-
Before – After – Bridge
Descrie problema – Provoacă-i pe cititori să se gândească cum ar fi să existe o soluție pentru această problemă – Oferă modalitatea de a beneficia de soluție.

-
Teoria Golden Circle a lui Simon Sinek
Spune de ce a luat naștere businessul tău – Spune cum îndeplinești motivele pentru care a fost creat – Spune ce faci.

-
Star – Chain – Hook
Captează atenția – Enumeră beneficii, oferte, informații importante – Adaugă un CTA puternic.

-
Problem – Agitate – Solution
Prezintă problema – Atinge punctul sensibil – Vino cu soluția pentru rezolvarea problemei.

Exemple de brand storytelling de succes
Niciodată nu strică puțină inspirație, bineînțeles, atât timp cât rămâne doar la nivel de inspirație și nu se transformă în copiat. Tocmai de aceea, ți-am pregătit câteva exemple reușite de social media storytelling.
-
Dove, campania Women Get Told
Sursa foto: https://www.dove.com/ro/stories/campaigns/women-get-told.html
Dove este unul dintre brandurile care a câștigat simpatie datorită mesajelor pe care le transmit. La bază, Dove vinde săpunuri și produse de igienă personală, însă acest lucru nu înseamnă că nu pot avea o poveste puternică.
Brandul se axează pe oameni și poveștile lor, pe importanța iubirii de sine și a acceptării celor din jur așa cum sunt ei. Așa cum probabil știți, unul dintre cele mai puternice mesaje ale lor este cel legat de frumusețea oricărei femei, indiferent de vârstă, aspect, culoare.
Campania Women Get Told spune povestea femeilor care sunt catalogate de foarte multe ori după anumite clișee.
-
Fashion Days, campania Dress For Progress
Campania Dress For Progress vorbește despre prejudecăți, stereotipuri și discriminare. Despre cum sunt judecați uneori oamenii în funcție de cum se îmbracă, ce job au sau după propria normalitate.
Ultimul spot o are în prim plan pe Simona Păun, unul dintre piloții companiei aeriene TAROM, care s-a confruntat de-a lungul timpului cu prejudecățile. Despre cum lumea asociază acest job cu bărbații și nu are încredere că o femeie poate fi la fel de profesionistă.
-
Always, campania #LikeAGirl
Always este unul dintre brandurile care susțin femeile pe tot parcursul vieții lor. În plus, spune povestea fetelor sau femeilor care au fost judecate de-a lungul timpului doar pentru că sunt de sex feminin. De la modul în care își arată emoțiile până la joburile pe care ar trebui sau nu să le aibă.
Campania abordează expresia “Ca o fată” pe care o întâlnim de multe ori în unele comparații, chiar și când este vorba de comportamentul unor bărbați.
-
LIDL, campania Big On Quality, Lidl on Price
Toată lumea știe că la Lidl găsești prețuri mici la o gamă variată de produse și că acesta este și unul dintre motivele pentru care brandul a prins atât de bine. Compania este conștientă de acest aspect și îl folosește ca atu pentru a scoate în evidență și la ce sunt ei “mari”, și anume calitatea.
Campania Big On Quality, Lidl on Price pune accent pe prețul mic al produselor, dar și pe calitatea acestora. Practic sunt scoase în evidență două lucruri la care brandul excelează.
Ce este interesant de reținut este felul în care promovează acest lucru, pentru că nu doar spun că au prețuri mici și produse calitative, ci fac o legătură între viață de zi cu zi și importanța lucrurilor mici, dar la care ei sunt big on.
E drăguț să vezi astfel de campanii, nu? Parcă te simți văzut, înțeles și apropiat de brandul care comunică. Chiar dacă sunt exemple de la branduri renumite, noi credem că o astfel de comunicare ajută și businessurile mici la început de drum. Pentru că pe lângă serviciile sau produsele de calitate pe care le oferi, întotdeauna ai nevoie și de acel ceva care să atragă.
Dacă ești interesat să afli mai multe informații și să construiești un brand puternic, ne găsești aici.
