Gun.ro folosește cookie-uri.
GUN.ro utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe Website-ul nostru.
Politica de confidentialitate & Cookies

Ce KPI urmărim în PPC în funcție de obiectivele setate?

Conform statisticilor, 91% dintre businesurile din întreaga lume folosesc social media în strategia de marketing. Nu mai este deci niciun secret că cele mai multe dintre ele au și campanii PPC active pentru a-și atinge obiectivul setat.

Ce sunt campaniile PPC? Pay-per-click, adică așa cum se și traduce: businessurile plătesc către o anumită platformă din online pentru click-urile obținute din reclamele lor. Pot fi anunțuri Google, reclame în suita Meta sau pe alte canale de social Media: TikTok, LinkedIn, Pinterest, etc.

Dar cum monitorizăm și interpretăm aceste campanii PPC? Da, știm, simplu pentru zilele noastre: cu AI. Totuși până la analizarea performanțelor obținute prin tooluri AI, trebuie să știi ce vrei să urmărești ca sa îți dai seama dacă ești aproape de obiectivul tău.

Fie că ești specialist în marketing la început de drum, antreprenor care lucrează cu o agenție sau chiar singur în elaborarea campaniilor, acest articol îți va fi util.

KPIs pentru obiectiv de achiziție

kpis for ecommerce

Piața de eCommerce s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani, așa că o mare parte dintre businessuri (chiar și din cele cu care noi lucrăm) sunt magazine online.

Principalul obiectiv al unui magazin online, indiferent de nișa din care face parte, este acela de a vinde. Uite ce trebuie să urmărești în fiecare pentru un ecommerce.

  • Numărul de achiziții și costul per achiziție, adică suma pe care ai plătit-o pentru a obține o tranzacție.
  • ROAS (Return on Ad Spend) este indicele care arată venitul obținut raportat la bugetul cheltuit.
  • Rata de conversie: Procentul utilizatorilor care au văzut anunțul și au realizat o achiziție. Un conversion rate ridicat indică o campanie bine targetată și un mesaj publicitar eficient.
  • CPC (Cost per Click): este un KPI relevant, mai ales în campaniile de Google Search unde volumul de trafic este unul mare.
  • CTR (Click-Through Rate): Procentul de click-uri obținute raportat la numărul de afișări ale reclamelor. În general, acest KPI îți arată cât de atractive sunt campaniile tale.

KPIs pentru lead generation

  • Numărul de leaduri și costul per lead. În general businessurile care oferă servicii urmăresc completarea formularelor ca lead sau apelurile. Alte conversii care pot fi urmărite în acest caz sunt click-urile pe adrese de mail, numere de telefon, abonare.
  • Rata de conversie este în acest caz rata de completare a leadurilor și măsoară procentul de persoane care completează formularul de lead după ce au dat click pe reclamă.
  • Quality Score este un KPI pe care îl găsim în Google și care arată cât de relevante sunt anunțurile și landing page-urile pentru utilizatorii care caută serviciile oferite.
  • Lead Qualification Rate este un indicator specific LinkedIn care măsoară procentul de leaduri care se califică drept oportunități reale de business, în funcție de calitatea acestora după criteriile stabilite.

KPIs pentru traffic & brand awareness

  • Numărul de sesiuni (dacă urmărești în GA4) sau landing page views (daca urmărești din platforma Meta), adică numărul total de vizite făcute de utilizatori în site-ul tău.
  • Click-urile și costul per click (CPC). Aici poți urmări click-urile pe link-urile care duc în site sau toate click-urile (inclusiv click pe imaginea din reclamă, pe See more, etc). Desigur, cel mai util este click-ul per link.
  • Click-Through Rate (CTR)
  • Video Views: Pentru campaniile de trafic pe TikTok, numărul de vizualizări ale videoclipului este un KPI relevant pentru a măsura reach-ul.
  • Reach & impressions: numărul de utilizatori la care au ajuns reclamele tale și numărul de afișări ale acestora. Notă: o reclamă poate fi afișată de mai multe ori aceluiași utilizator, astfel că acest KPI va fi mereu mai mare decât reach.
  • Cost per mille (CPM): costul pe care îl plătești pentru fiecare 1000 de afișări ale reclamei tale. Acest indicator te ajută atunci când vrei ca ad-urile tale să fie afișate la cât mai multă lume.
  • Engagement rate: procentul de likes, share, comments și vizualizări obținute la un ad raportat la numărul de utilizatori care l-au văzut.

Ce tooluri să folosești pentru rapoarte?

kpis marketing online

  • Google Analytics este cea mai bună platformă de raportare și analiză a datelor obținute din toate sursele. Aici poți vedea atât rezultatele din campaniile PPC, cât și pe cele din surse directe sau organice. Noi îți recomandăm să îl folosești ca principal tool de raportare pentru că este complet, intuitiv și oferă date reale.
  • Meta Insights: Rapoartele din Meta sunt mult mai utile atunci când urmărești indici de reach, engagement sau leaduri din Facebook. În cazul în care ai un eCommerce, te sfătuim să faci un double chek și în Analytics pentru că Facebook are o metodă de atribuire a conversiilor diferită și e posibil să vezi mai multe conversii decât ai avut de fapt.
  • Google Ads
  • Swydo & Hubspot sunt este două tooluri utile atunci când vrei ca rapoartele tale să aibă un design curat, ușor de urmărit și să se auto-genereze la o anumită perioadă de timp.
  • SEMrush este un tool util dacă vrei ca pe lângă rapoartele PPC, să incluzi și pe cele de SEO.
  • Rapoarte și aplicații custom: Dacă ai lucrat cu tooluri deja existente și crezi că ai nevoie de ceva mult mai customizat, atunci poate ar fi o idee bună să investești într-un tool AI special construit pentru businessul tău.

Ce trebuie să știi despre rezultatele din campaniile PPC?

În cazul unui eCommerce, este foarte important să știi că rapoartele îți pot arăta două tipuri de conversii: conversii directe și asistate. Care este diferența dintre ele?

Conversiile directe (last click) sunt cele în care canalul cu care utilizatorul a interacționat ultima dată a adus achiziție.

Conversiile asistate arată un path, în care un anumit canal a contribuit la achiziție, dar nu a fost ultima platformă cu care clientul a interacționat. De exemplu, utilizatorul a văzut un ad pe Facebook la un brand de haine, dar a accesat site-ul pentru a cumpără la 3 zile după dintr-un ad de Google.

Pentru un magazin online nu este suficient să urmărești doar numărul de achiziții. Poți avea un număr de achiziții mulțumitor, dar când tragi linie, să nu atingi obiectivul dorit. De ce? Pentru că intervine bugetul alocat campaniilor și costul unei achiziții. De aceea, este indicat să optimizezi campaniile astfel încât să obții campanii la un cost bun, cu un ROAS echilibrat.

În ceea ce privește leadurile, aici rapoartele analizate din platforme trebuie să fie întotdeauna comparate cu un status “din teren”. Dacă achizițiile se pot vedea ca număr în site și ai siguranța că acea comandă a avut loc, un formular completat sau un apel nu înseamnă neapărat un client convertit.

Cum combini interpretarea rezultatelor cu ajutorul AI cu un specialist?

Deși platformele de ads și tooluri sunt intuitive și îți raportează exact ceea ce te interesează să vezi, de cele mai multe ori nu este suficient pentru a lua o decizie de business.

Aici intervine specialistul în marketing care preia toate datele, le analizează și le interpretează astfel încât poată fi folosite pentru scalare. Dincolo de interpretarea datelor, un specialist are capacitatea de a înțelege nevoile unui business (și ale tale ca antreprenor) și de a găsi soluțiile potrivite.

Poate că este AI atât de evoluat, dar totuși un business are și el nevoie de terapeutul lui când vine vorba de digital marketing.